A day at the temples! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu A day at the temples! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu

A day at the temples!

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

05 Augustus 2017 | Indonesië, Ubud

Vandaag zouden we Bali gaan verkennen. Gelukkig geen regen toen we wakker werden. Snel ontbijten en ja hoor, om 9.00 uur zat de taxichauffeur in Balinese kleren (sarong en hoofdband) al klaar om ons een prachtige dag te bezorgen. En dat werd het! Hij stelde zich voor als Norman en sprak goed Engels. Hij had er duidelijk zin. Op zijn dashboard stond een mandje met bloemen precies zoals we die gisteren ook al overal gezien hadden en die gebruikt worden om te offeren aan de Hindoe-goden. Let's go! zei hij en we verlieten Ubud om ons te begeven in het schitterend landschap van rijstvelden waar de weg doorheen slingerde. Op een gegeven moment stopte hij om ons foto's te laten maken van de rijstvelden terwijl hij ons het groeiproces van de rijst uitlegde. Balinese vrouwen passeerden met manden op hun hoofd of een stapel sarongs. We vervolgden onze weg naar Tampaksiring en passeerden steeds klasjes schoolkinderen in uniform die al zingende over de weg marcheerden . Ze waren aan het oefenen voor de parade voor onafhankelijkheidsdag op 17 augustus. We reden door dorpjes en overal wemelde het van de tempels. Norman legde uit hoe het zat met de tempels. Elk huis heeft een huistempel, elke familie een familietempel en elk dorp een dorpstempel. Hoe rijker de familie hoe mooier de tempel. We kwamen aan bij Tampaksiring waar we de Gunung Kawi als eerste tempel gingen bezoeken. De sarong moest aan, ook de mannen.Prettig detail: NOrman haalde zorgde voor onze entréekaartjes zodat we i=niet in de rij hoefden te gaan staan!! De Gunung Kawi lag in een schitterend dal via een trap af te dalen omringd met rijstvelden, kokosbomen en palmbomen om te eindigen bij een aantal graftempels van 5 m hoog die als het ware waren uitgehouwen in zandsteen. De graftempels dateerden uit de 11e eeuw. De omgeving was idylisch door de bergstroompjes en de weelderige natuur. Terug naar de auto waar NOrman ons opwachtte en verder naar de Tirta Empul (de Holly Spring Temple).Deze tempel is de heiligste van het eiland en heeft openbare baden met water dat uit een heilige en magische bron komt. Het water schijnt helend te zijn voor allerlei ziekten. Omdat het bijna volle maan was waren er allerlei offerrituelen gaande. We zagen Hindoes in prachtige kledij met offers lopen ,
sommige vrouwen droegen manden met offers op hun hoofd(bloemen, bananen, cake enz) en daarna het ritueel of de ceremony uitvoeren. En alles in een zeer vredige sfeer. Terug naar de auto en op naar het volgende item van onze tour: een bezoek aan een koffie- en kruidenplantage. Het meisje dat ons rondleidde liet ons de koffieplant zien en legde uit dat de koffieboon rood moest zijn voor de oogst, daarna zagen we een vrouwtje de koffiebonen roosteren in een blik. Verder zagen we chili's en de cacao boom. Ook de dure Luwakkoffie met het civetkatje kwam er vandaan. De rondleiding eindigde op een terras waar we een proeverij kregen aangeboden van allerlei koffie-, thee- en chocolade soorten, erg lekker. Daarna werd je naar hun winkel geleid waar we de verleiding niet konden weerstaan. maar geen Luwakkoffie. Door het weelderige groen terug naar Norman die ons trouw opwachtte om ons naar het volgende item in de tour te brengen: De Gunung Batur, één van de meest sprookjesachtige landschappen op Bali. Langs trapsgewijze rijstvelden doemde ineens dit fantastisch natuurwonder op. Het was eigenlijk een gigantische krater van 13 km in een keteldal (Caldeira)met op de achtergrond de berg Batur (1717 m). Daarnaast in de verte het Meer Batur. Na foto's gemaakt te hebben van dit uitzonderlijke uitzicht wist Norman ons naar een restaurant te brengen dat een prachtig uitzicht op op de jungle in de diepte bood. We genoten van het Indonesische buffet. Toen we naar buiten gingen wees Norman ons op een gigantische vleermuis of vliegende hond?? Pascal mocht hem watermeloen voeren!! (zie foto)!! En we vervolgden onze reis weer, het was inmiddels half drie! En wel naar de Bekasih, de grootste tempel op Bali dat tegen de heuvels van berg Agung aangeplakt leek. Norman hield onderweg een hele monoloog over het hindoeïsme, waar ze voor staan en wat belangrijk is in hun levenshouding. Hij zat echt in de flow, onze taxichauffeur! Ik heb in ieder geval twee dingen onthouden: `Enjoy life, en harmonie. We kwamen na zo'' n half uur aan bij Besakih. Norman waarschuwde ons van te voren voor agressieve oplichters die je nog een zogenaamd tweede entréekaartje aansmeerden. Niet intrappen! Het viel gelukkig heel mee. We kochten ons kaartje en kregen een bekwame gids aangewezen en hoeps voordat we het wisten zat eenieder op een scooter achterop in sarong hahahaha om nog een km'tje te overbruggen naar de ingang van de tempel. Prachtig gezicht.

Tot zover! Morgen schrijf ik het vervolg van deze tour!
Selamat tidur!!!

Vervolg Tour Oost-Bali
Onze gids bleek betrouwbaar en goed op de hoogte te zijn. Hij leidde ons door de Moedertempel. Deze tempel geldt als de grootste, oudste, heiligste en meest vereerde tempel van bali. Het is in feite niet één heiligdom maar een heel complex van een stuk of twintig tempels. We hadden geluk want vanwege volle maan werden er veel rituelen uitgevoerd. En om de tien jaar vinden er reinigingsfeesten plaats en om de 100 jjar de Eka Dasa Rudra, een reinigingsceremonie. De belangrijkste tempel in dit tempelcomplex is gewijd aan de `hoofdgod`Shiva. De gids vertelde over de goden en de re-incarnatie. Over de symbolen, de rituelen (onder andere de crematie: de doden worden meestal voorlopig ergens begraven en als er geld genoeg is vindt de crematieplechtigheid pas plaats, dan kan pas na 3 jaar zijn). Na zo'n crematieplechtigheid vind de purificatie plaats. Overal lagen mandjes met bloemen en vrouwen brachten offers zoals bananen, bloemen en koekjes naar de tempels. We daalden het complex weer af en vonden de taxichauffeur op de parkeerplaats. Er stond nog een item op het programma: de Olifantengrot: Goa Gajah. Maar eerst trakteerde Norman ons nog met een onbetaalbare rit (ongeveer een uur) langs mandarijnenplantages en rijstterrassen. Het werd al wat later en pas rond 17.15 uur arriveerden we bij de Olifantengrot (Goa Gajah). Deze grot heeft zijn naam te danken aan de enorme gapende mond van een monsterlijk wezen. We liepen de grot in en zagen een beeld van Ganesha, de hindoegod met het olifantenhoofd. Met de steile trap omlaag en we kwamen op een soort pleintje uit waar we ongevraagd versierd werden met een bloem achter het oor en rijstkorrelt op het voorhoofd en we werden besprenkeld met water!! Ongemerkt gedoopt tot het Hindoeïsme????Zeker in combinatie met de sarong voelden we ons heel anders hahaha. Na deze onbetaalbare dag bracht Norman ons terug naar het hotel en was de duisternis ingetreden. Er werd nog een foto gemaakt met Norman en Pascal (geweldig plaatje) en Norman putte zich uit in dankwoorden (thank you so much that you gave me work today). Sama- sama (geen dank zei ik). Het danken doen ze met een licht buiging en de handen gevouwen tegen elkaar.

Lekker nagenieten bij een bordje nasi Goreng, springroll en Gado Gado en een watermeloensapje (al 2 weken geen alcohol meer gedronken hahaha) op het terras van Budhi met uitzicht op het verlichte zwembad en de kokospalmen.

Het uploaden van de foto's gaat heel moeizaam. Jullie houden ze tegoed. Wel heb ik de foto's van Borobodur weten te uploaden zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben.

Selamat tidur! (welterusten).

• 05 Augustus 2017 - 20:43

Monique:

Weer een geweldig verhaal.
    Gisteren hier op tv een stukje over Bali.
    Hier vertelden ze ook over de bloemmentjes vd deur,
    die waren om de boze geesten te verdrijven.
    Ook vertelden ze dat de lokale bevolking niet de zee in gaan omdat ze denken dat daar de boze geesten huizen. Interessant.
    Verheugen ons op de nieuwe foto.
    Dusss Pascal .....vleermuizen voeren