A day at Borobodur! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu A day at Borobodur! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu

A day at Borobodur!

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 Augustus 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Pascal had de klok rondgeslapen en was dus weer het mannetje. Dat was maar goed ook want vandaag was de laatste gelegenheid om naar Borobodur te gaan. Een must natuurlijk. Na een Europees ontbijtje gezien onze buiken gingen we op pad op zoek naar buslijn 2a die ons naar terminal Jombor zou brengen. Van daaruit zouden we de bus nemen naar Borobodur, alles bij elkaar toch wel 1,5 uur. Maar het werd ietsje langer omdat we toch moesten overstappen om op de terminal Jombor te komen. De conducteur op de overstap stopte ons in lijn 5a die drie kwartier duurde!!!!! We kregen dus weer de hele stad te zien bij wijze van spreken. Bij het eindstation aangekomen werden we overdonderd door een man die ons meesleurde naar de bus die ons naar Borobodur zou brengen. Met ons nog enkele Nederlandse meisjes. De bus was de meest gammele en luidruchtige bus die ik ooit heb meegemaakt. De zitting hing aan flarden en de bus werd bij elkaar gehouden bij wijze van spreken door ducktape. Maar hij deed het!!! Ook hier weer een stricte taakverdeling tussen de chauffeur en de conducteur. De conducteur haalde het geld op (25.000 IDR pp: nog geen 2 euro pp) en zorgde dat iedereen veilig aan boord kwam. Een uur lang hobbelden we door het prachtige Javaanse landschap, het werd steeds bergachtiger en op een gegeven moment arriveerden we bij Borobodur. Finish finish finish declameerde de conducteur. DAt was wel duidelijk dus. Eerst door een druk straatje vol met souvenierzaakjes, eetstalletjes, paraplu verkopende vrouwtjes en om aandacht vragende betjaks. Eindelijk hadden we de ingang gevonden. Het bleek al snel dat iedereen die het `park`in wilde dat moest doen in Sarong, ook d emannen. Toevallig had ik mijn sarong bij me maar Frank en Pascal kregen er een aangeboden, Geweldig gezicht. OP naar de tempels: een ware parel van Boeddhistische kunst. De Borobodur staat op de werelderfgoedlijst van Unescoa). De Borobodur heeft de vorm van een vierkant van zijden van 123 lang met daarop vijf vierkante terrassen waarop dan weer drie ronde terrassen steuenen. 1460 panelen met verhalende bas-reliëfs. Zie foto's. En dat te midden van een prachtig berglandschap met vulkanen in de verte en niet te vergeten de rijstvelden. We lazen de folder over de mandala en de bijbehorende symboliek van de houding van de boeddha's. Te veel om op te noemen nu. We bewonderden de stoepa's en de bas-relief's en hielden het toen voor gezien. Liepen nog het museum binnen en verlieten daarna het park niet nadat de mannen de sarong hadden ingeleverd! De inwendige mens liet ook van zich horen. Pascal kocht nog een Javaanse hoed waarna we een eettentje vonden. De serveerster putte zich uit om alles op de menukaart te vertalen in het Engels, top! We bestelden Nasi Bakso, MIe goreng en Pascal frietjes . Dat was wel genoeg gezien onze toestand. Terug naar de bussenparkeerplaats waar al meer Nederlanders en Fransen stonden te wachten. En ja hoor: daar kwam onze rammelkast. Volle bak! Terug naar Jogyakarta door de kampongs en de schitterende natuur van palmbomen, rijstvelden, bananen en kokosbomen. Wonder boven wonder ging alles weer goed en stapten we uit op Jombor en namen lijn 2b die zowat voor ons hotel stopte. douchen en genieten van een heerlijk buffet in het hotel vanavond. Daarna pakten we onze koffers want morgen moeten we om half zes op om ons vliegtuig om 8.30 uur naar Denpasar (Bali ) te halen. Dan begint het programmaloze gedeelte van onze vakantie, vooral bedoeld om te relaxen en te chillen (zou Pascal zeggen).
Selamat tidur!

• 02 Augustus 2017 - 20:31

Riz:

Wat een prachtige reis en wat heerlijk om die thuis op de bank mee te mogen beleven. Dank dat je dit dagelijks deelt. Ben net als jij, erg benieuwd naar Bali. Goede reis morgen

• 03 Augustus 2017 - 13:18

Marina:

Hey alle drie, gister voor het eerst niet gelijk kunnen lezen
    en dan nu twee dagen avontuur achter elkaar tjonge jonge voor mij als thuislezer al heel veel laatstaan dat jullie het allemaal mee maken.

blijf genieten en straks lees ik over Bali erg benieuwd