A day at the kampong! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu A day at the kampong! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Maria Aendenroomer - WaarBenJij.nu

A day at the kampong!

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria

21 Juli 2017 | Singapore, Singapore

Na een zeer goede nachtrust en een voedzaam ontbijtje gingen we op pad. Nu eens een keer met de bus (en niet met de metro), richting Shangi Village om van daaruit de boot te nemen naar Pulau Ubin een eilandje vlak aan de kust van Singapore. Dit eiland is in tegenstelling tot Sentosa een eiland met vooral natuur en kleine huisjes, wandel- en fietspaden. Geen muziek en attracties voor verwende mensen. De bus naar Shangi Village kwam naast de gevangenis die wel erg groot leek. Na een half uur arriveerden we in Shangi Village waar het al snel duidelijk was waar de boten lagen die ons naar het eiland moesten vervoeren. Geen vaste vertrektijden. Er moesten 12 mensen bij elkaar zijn wilde er een boot vertrekken. Geen probleem. Na tien minuten meerde de boot aan en zetten wij voet aan wal. De rust kwam over je heen. we besloten eerst de kruiden- en specerijentuin te bezoeken. We zagen een rubberboom, pandangras, citroengras, echte gember, kurkuma, rambutans, apenootjes enz enz. En rustende tuinmannen, het was ook 12 uur in de middag. Ook tijd voor ons om op zoek te gaan naar voedsel. En dat vonden we! Een restaurantje met uitzicht op zee, vissersboten en grote tankers die voorbij voeren in de verte. Er stond vooral vis op de menukaart. Vrijdag: visdag hahaha!Frank koos `Steamed fish`, Pascal deepfried porc en ik Bamboefish met rijst. We sloegen achterover toen we de visschotel van Frank zagen aankomen: een complete, onthoofde vis van zeker 40 cm!! De vraag die opkwam over de Bamboefish was : is de bamboefish een bepaalde vis of is het een gewoon visje geserveerd met bamboe? Best pittig, gelukkig kon ik het afblussen met kokossap uit een heuse kokosnoot. Smullen weer. Daarna afrekenen en fietsen organiseren om over het eiland te crossen. Met andere woorden: de jungle in. Fantastische natuur, meertjes met waterlelies of zo iets dergelijks en op een gegeven moment een hele kolonne aapjes met een wild varken en zelf een leguaan. Spannend hoor. Af en toe een huisje of beter gezegd hutje. Pulau Ubin is nog onaangetast door de rijke wereld en geeft een beeld van hoe mensen 50 jaar geleden leefden in de kampongs. Op een gegeven moment kwamen we op een punt van het eiland bij de zee en zagen we Singapore aan de overkant liggen. Het fietsen was verfrissend maar toch verloren we de nodige zweetdruppeltjes! Terug naar de fietsverhuurder want na 18.00 uur kon je niet meer met de boot terug! Water water water svp!! De fietsen werden ingeleverd en even een snel terrasje om water te drinken. De boot terug naar Shangi Village. Daar moesten onze tassen warempel door de `checker`en wij zelf ook. Ton vertelde later dat ze willen voorkomen dat er terroristen met bootjes vanuit Maleisië naar Singapore komen via Shangi Village. We kregen de okéstempel! Omdat er vele vele hawkers zaten in Shangi Village was het misschien een idee als we hier vanavond gingen eten?? Ton werd gesms't of hij dat zag zitten. Dat leek hem wel wat. Sterker nog, zijn favoriete tentjes zitten hier. We spraken af bij Charlie's Pub en bestelden ons eerste alcoholisch drankje van deze vakantie. Schreeuwend duur. Zelfs tijdens Happy Hour! Maar we hadden het verdiend na deze fietstocht in het jungle hahaha! Ton arriveerde precies om 18.30 uur en we dronken nog een biertje. Toen de brandende vraag: Wat en waar gaan we eten. Hawkers te kust en te keur. Nasi Lemak leek ons wel wat maar het beste tentje met Nasi Lemak was nog niet open en we vielen om van de honger. Dus alternatieven zoeken. Het ene bordje na het andere werd afgehaald. Volgens mij was het Steamed beef Ramen, braised porc en nasi met nog wat. Sapjes erbij. Een gezellige, levendige drukte, mensen liepen af en aan, allerlei culturen door elkaar! Na het eten liepen we nog even naar de zee en zagen de vliegtuigen landend op Shangi Airport. Had ik al verteld dat de duisternis hier in valt tussen 19.00 uur en 19.30 uur? We liepen terug naar Shangi Village en bewonderden de gezellige restaurantjes met de kerstlichtjes. Terug naar huis om dit verslag bij een kopje thee te schrijven!

• 21 Juli 2017 - 16:41

Angèle:

Wederom een mooi verhaal, om te smullen.

• 21 Juli 2017 - 19:21

Paul:

Prachtige verhalen! Ik krijg er zelf zin van!
    Groetjes en nog een fijne vakantie

• 21 Juli 2017 - 19:48

Damanja:

Wat een geweldige foto's en de natuur daar ziet er echt prachtig uit! Ik geniet iedere dag mee van alle belevenissen

• 21 Juli 2017 - 19:50

Monique:

Wat een beleving en wat doen jullie veel!
    Ook zoveel keus aan voedsel.
    Bedankt dat we mee mogen kijken.

• 21 Juli 2017 - 21:11

Marina:

geweldig en in derdaad wat doen jullie lekker veel en maar eten maar als je zo veel onderneemt en het zo warm is moet je zeker goed eten.
    En morgen een wijntje voor je verjaardag.
    Happy Birthday Lieve Maria